میانجیگران قطری و پاکستانی اعلام کردند که آمریکا و ایران به دور اول مذاکرات خود پایان دادند. این مذاکرات که تا بامداد روز دوشنبه ادامه داشت، منجر به توافق طرفین بر سر نقشه راهی شد که هدف آن دستیابی به توافق نهایی ظرف ۶۰ روز است.
در بیانیه مشترکی که توسط قطر و پاکستان منتشر شد، آمده است که آمریکا و ایران توافق کردهاند مذاکرات فنی خود را در طول هفته جاری در تفرجگاه «بورگنشتوک» سوئیس ادامه دهند. همزمان، طرفین به سازوکاری دست یافتهاند که هدف آن پایان دادن به جنگ در لبنان و ایجاد کانال ارتباطی برای تضمین عبور امن کشتیهای تجاری از تنگه هرمز است.
در این بیانیه ذکر شده است که مذاکرات روز اول در فضایی مثبت و سازنده برگزار شده است.
از سوی دیگر، «عباس عراقچی»، وزیر امور خارجه ایران در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «میانجیگری مستمر پاکستان و قطر، پیشرفت بزرگی برای پایان دادن به جنگ لبنان به همراه داشته است.» وی همچنین اشاره کرد که کشورش معافیتهایی به دست آورده که اجازه میدهد صادرات نفت و محصولات پتروشیمی ایران ادامه یابد؛ علاوه بر این، بخشی از داراییهای بلوکهشده ایران آزاد شده و طرح بزرگی برای بازسازی و توسعه اقتصادی ایران اعلام شده است.
در مقابل، کاخ سفید تاکنون هیچ اظهارنظر مستقیمی درباره پایان این دور از مذاکرات یا نتایج نهایی آن ارائه نکرده است.
اظهار نظر (0)
تاکنون هیچ نظری داده نشده است.