حزبالله لبنان در بیانیهای رسمی اعلام کرد که رژیم اسرائیل «مسئولیت کامل» نقض مداوم توافق آتشبس و انجام حملات در مناطق مختلف این کشور را بر عهده دارد. این موضعگیری حزبالله در حالی است که پیشتر نشانهها حاکی از حرکت به سمت آرامش بود، اما بار دیگر تنشها رو به افزایش گذاشته است.
در این بیانیه آمده است که ارتش اسرائیل با وجود تلاشهای دیپلماتیک، به تعهدات خود پایبند نبوده و همچنان به هدف قرار دادن مناطق مسکونی ادامه میدهد؛ امری که امنیت شهروندان را با خطر جدی مواجه کرده است. این اتهامزنی پس از آن مطرح میشود که آمار قربانیان جنگ در لبنان به شکلی نگرانکننده افزایش یافته و شمار کشتهشدگان از مرز ۴۰۰۰ نفر عبور کرده است که تنها در یک روز، ۸۳ نفر در نتیجه بمبارانها جان خود را از دست دادهاند.
این تحول همزمان است با تدارکات برای آغاز گفتگوهای فنی میان آمریکا و ایران در سوئیس که قرار است فردا یکشنبه ۲۱ ژوئن آغاز شود. حزبالله تأکید کرده است که سکوت بینالمللی در برابر نقضهای اسرائیل منجر به ناکامی هرگونه تلاش برای صلح و رسیدن به تفاهم نهایی برای توقف جنگ خواهد شد.
ناظران سیاسی اشاره میکنند که این بیانیه حزبالله نشاندهنده آن است که وضعیت میدانی همچنان بسیار شکننده است و علیرغم اعلام توقف حملات توسط اسرائیل، احتمال شعلهور شدن دوباره جنگ شدید در هر لحظه وجود دارد. در حال حاضر تلاشهای بینالمللی برای جلوگیری از فروپاشی آتشبس و وادار کردن طرفین به پایبندی به تعهداتشان تا زمان حصول نتیجه مثبت در گفتگوهای سوئیس، افزایش یافته است.
اظهار نظر (0)
تاکنون هیچ نظری داده نشده است.