فرماندهی مرکزی نیروهای ایالات متحده (سنتکام) در بیانیهای فوری اعلام کرد که با وجود تهدیدات ایران، امروز رفتوآمد دریایی در تنگه هرمز به صورت عادی جریان داشته است. سنتکام فاش کرد که تنها در طول امروز، ۵۵ کشتی تجاری به سلامت از این تنگه عبور کرده و هیچ مانعی برای آنها ایجاد نشده است.
در این بیانیه آمده است که کشتیهایی که امروز از این مسیر استراتژیک عبور کردهاند، بیش از ۱۷ میلیون بشکه نفت خام را به بازارهای جهانی منتقل کردهاند. این اظهارنظر سنتکام، پاسخی عملی و میدانی به بیانیه قرارگاه «خاتمالانبیاء» ایران است که از بستن تنگه هرمز سخن گفته بود. ایالات متحده با ارائه این آمار تأکید میکند که همچنان کنترل آبراههای بینالمللی را در دست دارد و اجازه نداده است صادرات انرژی به جهان مختل شود.
این تحولات در حالی رخ میدهد که تنشها در منطقه به اوج خود رسیده و هر دو طرف از طریق اظهارات نظامی و دیپلماتیک بر یکدیگر فشار وارد میکنند؛ اما دادههای سنتکام نشان میدهد که تا این لحظه، تردد تجاری در مهمترین گذرگاه آبی جهان بدون وقفه ادامه دارد.
اظهار نظر (0)
تاکنون هیچ نظری داده نشده است.