اربیل 31°C سه شنبه 02 تیر 08:47

روزنامه (العرب): عربستان سعودی تهدید به استفاده از گزینه نظامی کرد

روزنامه (العرب): عربستان سعودی تهدید به استفاده از گزینه نظامی کرد
کوردستان TV
100%


 

بحران خلیج فارس پس از هدف قرار گرفتن تأسیسات حساس انرژی در منطقه، وارد مرحله‌ای جدید و خطرناک شده است؛ عربستان سعودی هشداری تند به ایران داده و به امکان استفاده از گزینه نظامی اشاره کرده است. این تحولات، بیم وقوع یک جنگ فراگیر و بی‌ثباتی در بازارهای جهانی انرژی را افزایش داده است، به‌ویژه پس از آنکه اعتماد میان ریاض و تهران به طور کامل فروپاشید.

بر اساس گزارشی از روزنامه (العرب)، منازعات خلیج فارس از تبادل پیام‌های سیاسی به تهدیدات مستقیم نظامی تغییر شکل یافته است. اظهارات وزیر امور خارجه عربستان سعودی در خصوص حفظ حق پاسخگویی نظامی، نشان‌دهنده پایان تفاهماتی است که از سال ۲۰۲۳ میان دو کشور شکل گرفته بود. علت این امر نیز به حملات موشکی بازمی‌گردد که ریاض و تأسیسات نفتی و گازی عربستان، قطر و امارات را هدف قرار دادند؛ حملاتی که به عنوان پاسخ ایران به حملات پیشین علیه میدان گازی «پارس جنوبی» تلقی می‌شود.

این دست حملات گسترده و سازمان‌یافته که حتی در زمان برگزاری نشست‌های دیپلماتیک در ریاض متوقف نشدند، بحران را از چارچوب سیاسی و نظامی به یک بحران اقتصادی جهانی سوق داده‌اند. هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی در خلیج فارس، تأثیر مستقیمی بر افزایش چشمگیر قیمت نفت و امنیت تأمین انرژی در جهان داشته است.

اکنون عربستان سعودی در تلاش است تا تعادلی برقرار کند؛ از یک سو برای بازدارندگی، آمادگی نظامی نشان می‌دهد و از سوی دیگر، به شرط توقف فوری حملات ایران، در را برای راهکار دیپلماسی باز گذاشته است. اما به دلیل گره خوردن این بحران با منازعه گسترده‌تر میان ایران و اسرائیل، منطقه بر سر یک دوراهی قرار دارد: یا موفقیت تلاش‌های دیپلماتیک، و یا ورود به مرحله‌ای پرخطر که در آن زیرساخت‌های انرژی قربانی اصلی جنگ خواهند بود. در سایه نبودِ نشانه‌های آرامش، احتمال دوم قوی‌تر به نظر می‌رسد و ممکن است موازنه قدرت در خاورمیانه را از نو ترسیم کند.

خاورمیانه

اظهار نظر (0)

تاکنون هیچ نظری داده نشده است.

به عنوان مهمان پاسخ دهید

آیا می خواهید اعلان ها را دریافت کنید؟
بمێنەوە لەگەڵ نوێترین هەواڵ و ڕووداوەکانمان.