فراکسیون پارت دموکرات کردستان در مجلس نمایندگان عراق، پاسخی قاطع به جریانها و فراکسیونهایی داد که با زبان تهدید علیه اقلیم کردستان سخن میگویند. این فراکسیون اعلام کرد که بر اساس قانون اساسی، مدیریت منابع نفت و گاز تنها در انحصار بغداد نیست، بلکه باید «بهصورت مشترک» (پێکەوە) انجام شود.
در بیانیهای رسمی که روز ۱۵ مارس ۲۰۲۶ منتشر شد، فراکسیون پارت دموکرات کردستان به جریانهایی که پس از بیانیه وزارت منابع طبیعی اقلیم، به «تهدید و خطونشان کشیدن» روی آورده بودند، پاسخ داد. در این بیانیه آمده است: «وزارت منابع طبیعی آمادگی کامل خود را برای اعزام تیمهای فنی متخصص و آغاز مذاکرات فوری جهت حلوفصل تمامی مسائل باقیمانده، با شرط حفظ منافع عالی ملی کشور، اعلام کرده است.»
پارت دموکرات کردستان بر «نکته حساس» قانون اساسی دست میگذارد:
فراکسیون پارت دموکرات کردستان با استناد به ماده (۱۱۲) قانون اساسی عراق، پیامی حقوقی به بغداد ارسال کرد و تأکید نمود که تدوین سیاستهای راهبردی برای نفت و گاز باید میان دولت فدرال، اقلیمها و استانهای تولیدکننده بهصورت «مشترک» باشد.
در این بیانیه بهصراحت قید شده است: «ما بر واژه "مشترک" (پێکەوە) تأکید میکنیم؛ چرا که این کلمه بهروشنی ثابت میکند که این اختیار تنها متعلق به دولت فدرال نیست، آنگونه که برخی فراکسیونها بهاشتباه تبلیغ میکنند.»
درخواست برگزاری نشست فوری:
فراکسیون پارت دموکرات کردستان در پایان پیام خود از دولت فدرال میخواهد که بهجای انتشار بیانیههای تهدیدآمیز، به حقوق قانونی اقلیم کردستان احترام بگذارد و فوراً یک نشست فنی برای حل مشکلات تشکیل دهد تا موضوع نفت و گاز بیش از این برای کشمکشهای سیاسی مورد سوءاستفاده قرار نگیرد.
اظهار نظر (0)
تاکنون هیچ نظری داده نشده است.