جنگ ایران با آمریکا و اسرائیل روز به روز در حال گسترش است و تأثیرات منفی بر اقتصاد جهانی گذاشته است. ایالات متحده بر تغییر رژیم فعلی ایران و جایگزینی آن با سیستمی مطلوب خود اصرار دارد؛ با این حال، تحلیلگران سناریوهای مختلفی را برای آینده ایران مطرح میکنند. بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که ایرانِ پس از جنگ، دیگر آن ایرانی نخواهد بود که پیش از جنگ وجود داشت و دستخوش تغییرات بزرگی خواهد شد.
۱. سناریوی مدل ونزوئلا: پس از آنکه آمریکا توانست رهبر ایران، علی خامنهای را از میان ببرد، به دنبال جایگزینی است که مهره مورد تأیید آنها باشد. روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داده که دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، معتقد به پیادهسازی «مدل ونزوئلا» در ایران است. در این سناریو، مانند اتفاقی که اخیراً در ونزوئلا افتاد (ربودن نیکولاس مادورو و جایگزینی او با دلسی رودریگز)، رهبری تغییر یافته و قدرت به فردی کاملاً تحت کنترل آمریکا سپرده میشود. برخی تحلیلگران مانند «کورنلیوس» معتقدند این سناریو تنها به تغییر چهرههای قدرت منجر میشود و امید چندانی به بهبود واقعی وضعیت مردم ایران وجود ندارد.
۲. اصلاحات و تغییر در سیستم سیاسی: «پیمان اسعدزاده»، تحلیلگر سیاسی، سناریوی دیگری را مطرح میکند: بقای سیستم سیاسی فعلی با انجام اصلاحات سیاسی، ایجاد ثبات داخلی، شکوفایی اقتصادی و کاهش تنشهای بینالمللی. «بورجو اوزچلیک»، دیگر تحلیلگر سیاسی، نیز معتقد است که ایرانِ آینده برای نجات اقتصاد خود و بهبود معیشت مردم، ناچار به کاهش تنشها با ایالات متحده خواهد بود.
۳. سناریوی مدل کره شمالی (خطرناکترین سناریو): این سناریو برای مردم ایران بسیار ویرانگر است. در صورتی که ایران ضعیف شود اما سیستم یا رژیم تغییر نکند، ممکن است مسئولان ایران مدل کره شمالی را پیاده کنند؛ یعنی انزوای کامل از جهان، ادامه برنامه هستهای و سرکوب شدید آزادیهای فردی و حقوق بشر. این سناریو اگرچه ممکن است دور از ذهن به نظر برسد، اما به دلیل ۴۰ سال تحریم و تکیه بر منابع داخلی (نفت، گاز و محصولات بومی)، این احتمال وجود دارد که رژیم با بستن مرزها، روی پای خود بایستد. این سناریو خطرناکترین حالت برای مردم ایران و ثبات منطقه است.
۴. سیستم ایالتی (فدرالیسم): با توجه به تنوع قومیتی در ایران (کردها، آذریها، بلوچها و ...)، برخی تحلیلگران سیستم «ایالتی» (مشابه آمریکا) را راهکاری برای جلوگیری از جنگ داخلی در صورت فروپاشی رژیم فعلی میدانند. در این الگو، هر ایالت حاکم و اختیارات خود را دارد و در عین حال به دولت مرکزی متصل است. این سناریو به عنوان راه حلی برای مدیریت گوناگونیهای قومی و جلوگیری از تجزیه یا هرجومرج سیاسی مطرح شده است.
اظهار نظر (0)
تاکنون هیچ نظری داده نشده است.