پس از آنکه فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) پیامی را برای حدود ۵۰ هزار سرباز خود ارسال کرد تا از مرحله «تدافعی» وارد مرحله «جنگ واقعی» شده و آماده تحرک علیه ایران باشند، به نظر میرسد ساعت صفر برای یک رویارویی بزرگ در خاورمیانه نزدیک شده است.
این تحول که پس از سلسله حملات و کشته شدن مقامات ارشد ایران و شبهنظامیان رخ میدهد، همزمان شده است با هدف قرار گرفتن مستقیم زیرساختهای نظامی ایران توسط آمریکا و اسرائیل و حملات متقابل تهران و شبهنظامیانش در منطقه به پایگاههای آمریکا در بحرین، عربستان سعودی و اقلیم کردستان. در حالی که رهبران آمریکا و اسرائیل بر عدم تمایل خود به یک جنگ طولانیمدت تأکید میکنند، اما آمادگیهای گسترده نظامی نشاندهنده گسترش سریع جبهههای جنگ و یک نبرد سرنوشتساز است.
مواضع و عملیاتهای آمریکا و اسرائیل:
در سطح عملیاتهای نظامی، آمریکا و اسرائیل گامهای شدیدی را علیه تهران و متحدانش برداشتهاند. دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، بر پاسخ سریع به حملات ایران به سفارت واشینگتن در ریاض تأکید کرد؛ این در حالی است که فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) اعلام کرد تنها در ۴۸ ساعت نخست، ۱۲۵۰ هدف نظامی و موشکی ایران را از کار انداختهاند. از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، حملات به زیرساختهای اتمی و موشکی ایران را گامی حتمی و پیشگیرانه توصیف کرد. ارتش اسرائیل نیز ساختمان تلویزیون رسمی ایران (صدا و سیما) را ویران کرد و جنگندههای آنها محله «حاره حریک» در جنوب بیروت، پایتخت لبنان را بمباران کردند.
در پیامی سرنوشتساز برای حدود ۵۰ هزار سرباز آمریکایی در خاورمیانه، فرمانده سنتکام پایان مرحله آمادهسازی و آغاز مرحله «تحرک و جنگ واقعی» علیه ایران را اعلام کرد. به فرمان رئیسجمهور آمریکا، این نیروی عظیم که متشکل از سربازان، ملوانان، خلبانان و نیروهای مختلف دیگر است، وارد عملیاتی میشوند که به گفته فرمانده، «مسیر تاریخ بشریت را تغییر خواهد داد.»
فرمانده سنتکام دلیل این عملیات را تهدیدهایی دانست که رژیم ایران از سال ۱۹۷۹ علیه آمریکا و متحدانش ایجاد کرده و طی آن هزاران آمریکایی را کشته و زخمی کرده است. او در دستورالعمل خود به نیروها خواست که در میدان نبرد «بیرحم باشند»، اما در عین حال حرفهایگری خود را در برخوردها، به همان اندازه دقت در هدفگیریها، حفظ کنند. وی همچنین هشدار داد که ماهیت جنگ، آشوب و هیاهوست؛ لذا باید اراده خود را تقویت کنند، به تمرینات سطح بالای خود متکی باشند و مانند یک سپر و منبع حفاظت برای یکدیگر عمل کنند.
واکنش ایران و تأثیرات آن بر منطقه:
در مقابل این حملات، ایران و گروههای شبهنظامی در منطقه پاسخ تندی داشتهاند. سپاه پاسداران ایران با استفاده از ۲۰ پهپاد و ۳ موشک بالستیک، پایگاه هوایی «شیخ عیسی» آمریکا در بحرین را هدف قرار داد و به گفته رسانهها، ساختمان فرماندهی آن را ویران کرد. همچنین به دلیل این حملات، سفارت آمریکا در ریاض بهطور موقت بسته شده است. همزمان، حزبالله لبنان با پهپادهای انتحاری به یک پایگاه هوایی اسرائیل حمله کرد و ایران از همه سو در حال حمله به کشورهای منطقه است و هیچ طرفی را مستثنی نکرده است.
پیامدهای این جنگ بر عراق:
وضعیت امنیتی عراق رو به وخامت بیشتر میرود. منابع خبری کشته شدن «ابوفدک المحمداوی»، رئیس ستاد حشد الشعبی را در بمباران منطقه «جرف صخر» تأیید کردهاند و تلاش برای حمله به زندان «ابوغریب» نیز توسط نیروهای امنیتی خنثی شد. گروه «سرایا اولیاء الدم» نیز اعلام کرده است که با پهپاد به اربیل حمله کرده است. در حالی که طرفداران شبهنظامیان برای ورود به منطقه سبز بغداد تلاش میکنند، محمد شیاع السودانی، نخستوزیر عراق، دستورات اکیدی برای جلوگیری از کشیده شدن عراق به درگیریهای منطقهای و محافظت از هیئتهای دیپلماتیک صادر کرده است.
آمریکا مرحله «تحرک و جنگ واقعی» علیه ایران را اعلام کرد
آمریکا مرحله «تحرک و جنگ واقعی» علیه ایران را اعلام کرد
100%
اظهار نظر (0)
تاکنون هیچ نظری داده نشده است.