اربیل 31°C پنجشنبه 04 تیر 01:49

آیا آمریکا نقشه ژئوپلیتیک منطقه را تغییر می‌دهد؟

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام): بیش از هزار هدف را در داخل خاک ایران بمباران کردیم
کوردستان TV
100%


در سومین روز از تنش‌های بی‌سابقه در خاورمیانه و پس از کشته شدن علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، درگیری‌ها وارد مرحله خطرناک‌تری شده و مرزهای جغرافیایی را در می‌نوردند. در حالی که حملات آمریکا و اسرائیل به عمق خاک ایران ادامه دارد، تهران با موج گسترده‌ای از موشک و پهپاد به کشورهای حوزه خلیج فارس پاسخ می‌دهد؛ همزمان شعله‌های جنگ به داخل عراق کشیده شده و تغییرات بزرگی را در معادلات سیاسی ایجاد کرده است.
طبق گزارش منابع رسمی خبری و خبرگزاری‌ها، ایران موج جدیدی از هواپیماهای بدون سرنشین و موشک را به سمت پایتخت‌ها و شهرهای اصلی کشورهای خلیج فارس (دوحه، کویت، دبی، ابوظبی و بحرین) روانه کرده است. در پاسخ به این حملات، سیستم پدافند هوایی کویت چندین هدف را رهگیری و منهدم کرده و آژیرهای خطر در این کشور به صدا درآمده‌اند.

ساعت طلایی اسرائیل!
بر اساس منابع رسمی خبری، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) تأیید کرده است که در این عملیات بیش از هزار هدف را در داخل خاک ایران بمباران کرده و مقر اصلی فرماندهی سپاه پاسداران را ویران ساخته‌اند.
اما بزرگترین رویداد که از آن به عنوان «ساعت طلایی اسرائیل» یاد می‌شود، کشته شدن علی خامنه‌ای، رهبر ایران بود که گفته می‌شود از طریق یک نفوذ اطلاعاتی عمیق و با کمک یک شبکه جاسوسی داخلی به نام «گرگ‌های تهران» انجام شده است. این تحول باعث شده است که هدف ایالات متحده از محدود کردن نفوذ ایران، به فروپاشی کامل پایه‌های قدرت این کشور در منطقه تغییر یابد.

پیامدها در عراق و انزوای جریان‌ها
با تشدید این تحولات، گروه‌های مسلح عراقی نزدیک به ایران حملات خود را علیه پایگاه‌های آمریکایی از سر گرفته‌اند که این امر عراق را به میدان باز دیگری برای جنگ تبدیل کرده و هزینه‌های درگیری را افزایش داده است. در سطح داخلی عراق نیز، دولت بغداد سه روز عزای عمومی برای کشته شدن خامنه‌ای اعلام کرده و منطقه سبز (الخضراء) را مسدود نموده است. همزمان، به دلیل این تغییرات سریع، «چارچوب هماهنگی» (الاطار التنسیقی) با انزوای بی‌سابقه‌ای روبرو شده و اکنون تشکیل حکومتی کاملاً دور از گروه‌های مسلح، به عنوان امن‌ترین گزینه نگریسته می‌شود.

آیا آمریکا نقشه ژئوپلیتیک منطقه را تغییر می‌دهد؟
با توجه به روند رویدادها، آمریکا به‌وضوح برای بازطراحی و تغییر نقشه ژئوپلیتیک منطقه تلاش می‌کند. این چرخش تنها با هدف بازداشتن تهران از رفتارهای سیاسی‌اش یا کاهش نفوذ منطقه‌ای آن نیست، بلکه مرحله‌ای جدید برای از هم پاشیدن کامل آن پایه‌های مادی و نظامی است که قدرت ایران در چهار دهه گذشته بر آن‌ها بنا شده بود.
هدف قرار دادن مستقیم عمق خاک ایران و عبور از مرحله دیپلماسی، نشان‌دهنده استراتژی جدید آمریکا برای ریشه‌کن کردن توانمندی‌های رقیب خود است. بدین ترتیب، واشینگتن از قدرت نظامی خود به عنوان ابزاری برای بازتعریف جایگاه ژئوپلیتیک ایران استفاده می‌کند که این موضوع خاورمیانه را برای دهه‌های آینده در برابر سیستم و توازن قدرت جدیدی قرار خواهد داد.

جهان

اظهار نظر (0)

تاکنون هیچ نظری داده نشده است.

به عنوان مهمان پاسخ دهید

آیا می خواهید اعلان ها را دریافت کنید؟
بمێنەوە لەگەڵ نوێترین هەواڵ و ڕووداوەکانمان.