روزنامه واشینگتن پست با استناد به منابع آگاه فاش کرد که اداره ترامپ آماده انجام یک حمله نظامی گسترده به ایران است، در حالی که پنتاگون نیروی تهاجمی قابل توجهی را در خاورمیانه مستقر میکند.
طبق گزارش این روزنامه، مسئولان آگاه در این باره اعلام کردهاند، نیروهایی که از چند هفته پیش در حال جمعآوری هستند، منتظر رسیدن کشتی هواپیمابر یو اس اس جرالد آر فورد و کشتیهای جنگی همراهش میباشند. فرماندهان نظامی هفته گذشته به این کشتیها فرمان دادند که از دریای کارائیب به سوی منطقه حرکت کنند.
این مسئولان همچنین اشاره کردند که کشتیها روز پنجشنبه به تنگه جبل الطارق نزدیک شدهاند؛ این امر امکان آن را فراهم کرد که در مدت چند روز، حمله به ایران صورت بگیرد.
مسئولان تأیید کردند که دولت میخواهد همه بدانند تواناییهای جنگی خود را در منطقه تقویت میکند. اما به گفته منابع آگاه، تا این لحظه روشن نیست که آیا ترامپ با اقدام نظامی موافقت کرده است یا خیر.
برخی اشاره کردهاند که المپیک زمستانی در حال جریان که روز یکشنبه در ایتالیا به پایان میرسد، در میان این ملاحظات قرار دارد.
دانیال بی شاپیرو، سفیر سابق آمریکا در اسرائیل و مسئول ارشد پنتاگون در دوران دولت بایدن، گفت آمریکا با پشتیبانی اسرائیلِ همپیمان، «هژمونی نظامی گستردهای» بر ایران خواهد داشت.
اما شاپیرو هشدار داد که کشمکش نظامی بزرگ با ایران ریسکهای چشمگیری دارد؛ از جمله موشکهای بالستیک که توانایی کشتن سربازان آمریکایی را در منطقه دارند، و همچنین شبکهای از نیروهای وکالتی در سراسر خاورمیانه که توانایی آن را دارند به سرعت هر حملهای را به سوی یک جنگ فراگیرتر و ویرانگرتر سوق دهند. همچنین احتمال فلج شدن بزرگ در کشتیرانی دریایی و بازار نفت جهانی وجود دارد.
شاپیرو با اشاره به ایران گفت: «به طور قطع اگر حمله مشترک آمریکا و اسرائیل به ایران انجام شود، زیان قابل توجهی به تهران وارد میشود؛ اما این بدان معنا نیست که به سرعت یا بدون خسارت پایان یابد، چرا که آنها نیز در مقابل، توانایی ضربه زدن متقابل را دارند.»
بر اساس گزارش این روزنامه، به گفته یک دیپلمات اروپایی که آگاه از گفتگوها با دیپلماتهای منطقه است، ابتدا گمان میبردند فشارهای نظامی دولت ترامپ بر ایران به منظور هل دادن تهران برای دادن امتیاز بیشتر در مذاکرات بوده است، اما پس از آنکه آخرین دور مذاکرات روز سهشنبه به پایان رسید، دیپلماتها معتقدند ایران آماده نیست از موضعگیریهای اصلی خود عقبنشینی کند، از جمله حق غنیسازی اورانیوم.
یکی از دیپلماتها گفت: «ایرانیها برنامه ریخته بودند که آمریکاییها را با جزئیات اداری سرگرم کنند و رسیدن به توافقی ماهوی را به تأخیر بیندازند، اما ترامپ صبور نخواهد بود.»
وی همچنین اشاره کرد که استقرار نظامی آمریکا در منطقه ابتدا برخی مسئولان منطقه را خاطرجمع کرد، اما نشانهها چنین نمایان میکنند که دولت ترامپ خود را برای یک کشمکش طولانیمدت آماده میکند.
روزنامه واشینگتن پست: دولت ترامپ برای حمله به ایران آماده است
روزنامه واشینگتن پست: دولت ترامپ برای حمله به ایران آماده است
100%
اظهار نظر (0)
تاکنون هیچ نظری داده نشده است.