خبرگزاری سانا (سوریه): طبق گزارشها، نیروهای ویژه «شام» در حسکه، پایگاه نظامی استراتژیک «الشدادی» را تحویل گرفتند. از این پس، این پایگاه بهصورت مشترک توسط این نیروها و نیروهای آمریکایی اداره خواهد شد. پیش از این، آمریکا در چارچوب ائتلاف بینالمللی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش، نیروهای خود را در این پایگاه مستقر کرده بود و آن را بهطور مشترک با نیروهای سوریه دموکراتیک (هسده - SDF) اداره میکرد. همچنین زندانی ویژه در آنجا قرار داشت که شبهنظامیان داعش در آن نگهداری میشدند. این دومین پایگاه نظامی آمریکا است که پس از سقوط اسد، به نیروهای وابسته به «شام» تحویل داده میشود. پیشتر در تاریخ ۱۲ فوریه نیز، نیروهای شام پایگاه نظامی «التنف» را در مرز عراق و اردن (که پیش از این در اختیار نیروهای آمریکایی بود) تحویل گرفته بودند.
زمینه تحولات: توافق و عقبنشینی:
پس از آنکه نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) و دولت انتقالی سوریه بر سر آتشبس به توافق رسیدند و نیروهای SDF در قالب چهار تیپ به وزارت دفاع سوریه پیوستند، آمریکا روند خروج نیروهای خود از سوریه را آغاز کرد؛ بهویژه پس از آنکه بازداشتیهای داعش از سوریه به عراق منتقل شدند. بر اساس اطلاعات موجود، آمریکا ۲۲ پایگاه نظامی در سوریه داشت که تمامی آنها را با همکاری SDF اداره میکرد و به آنها آموزش میداد. مهمترین این پایگاهها عبارت بودند از: (رمیلان، روباریا، مبروکه، تلبیدر، قصرک، کوبانی، تلابیض، شدادی، تنف، طبقه و...).
سیاست دولت ترامپ:
خبرگزاری رویترز گزارش داد که در سال ۲۰۲۵، دولت دونالد ترامپ تصمیم گرفت تمامی پایگاههای نظامی خود در سوریه را به دولت سوریه تحویل دهد و تنها یک پایگاه را حفظ کند. همچنین مقرر شد تعداد سربازان از ۵۰۰۰ نفر به ۵۰۰ نفر کاهش یابد. این برنامه اکنون در حال اجراست و پایگاهها یکی پس از دیگری واگذار میشوند.
آمریکا دو پایگاه نظامی مهم را تحویل ارتش سوریه داد
آمریکا دو پایگاه نظامی مهم را تحویل ارتش سوریه داد
100%
اظهار نظر (0)
تاکنون هیچ نظری داده نشده است.