وال استریت ژورنال گزارش داد، برآوردها نشان میدهد که ایران 500 میلیارد دلار در برنامه هستهای خود که چهار دهه و نیم است برای بازپرداخت آن تلاش میکند، از دست داده است. گزارش قبلی بیزینس اینسایدر نیز نشان داد که برنامه هستهای ایران 500 میلیارد دلار یا بیشتر هزینه داشته است که احتمالاً تحت تأثیر حملات ایالات متحده و اسرائیل در این جنگ قرار گرفته یا کاملاً فروپاشیده است. پیش از این، گزارشی در سال 2013 توسط کریم سجادپور، تحلیلگر امور ایران از بنیاد کارنگی برای صلح بینالمللی، کل هزینه ساخت، بهرهبرداری، تحقیق و تحریمهای بینالمللی را حدود 100میلیارد دلار تخمین زده بود، اما تأکید کرد که کل هزینه در واقع 500 میلیارد دلار بوده است. گزارشهای ایالات متحده همچنین نشان داد که حملهای که ترامپ به تأسیسات هستهای ایران دستور داده بود، حداقل 1.5 میلیارد دلار در روز برای ایالات متحده هزینه داشته است و آن را "گرانترین حملهای" توصیف کرد که ایالات متحده در 22 ژوئن امسال علیه ایران انجام داده است. گزارشهای آمریکایی توضیح دادند که با پرتاب دو بمب سنگرشکن (بمبهای GBU به ارزش حدود 500 میلیون دلار و 30 موشک کروز هر کدام به ارزش بین 500 هزار تا 1 میلیون دلار، هزینه آمادهسازی برای این حمله برای ایالات متحده حدود 1.5 میلیارد دلار بوده است. به گفته یک مقام آمریکایی به CNN، کارشناسان گفتند که ایالات متحده از شش هواپیمای کور B-2 برای پرتاب 12 بمب به تأسیسات هستهای فردو ایران استفاده کرده است. این بدان معناست که هزینه بمباران این تأسیسات به تنهایی 6 میلیارد دلار بوده است که هر بمب علاوه بر هزینههای عملیاتی، سوخت و سایر هزینهها، 500 میلیون دلار هزینه داشته است. استرالیا همچنین گزارش داد که حمله ایالات متحده به تأسیسات هستهای ایران میلیاردها دلار برای ایالات متحده ، از جمله هفت هواپیمای کور B2 برای پرتاب بمبهای گرانقیمت هزینه داشته است.
اظهار نظر (0)
تاکنون هیچ نظری داده نشده است.