نشست شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی (IAEA) امروز دوشنبه 9 ژوئن 2025 در وین کار خود را آغاز میکند. شورای حکام آژانس در این نشست گزارشی جامع درباره برنامه هستهای ایران را ارائه خواهد داد. محافل دیپلماتیک گفتند در جریان نشست پنج روزه شورای حکام آژانس در وین، کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده قصد دارند با ارائه یک قطعنامه فشارها بر تهران را افزایش دهند. یکی از موارد مورد بحث، شفافسازی درباره کشف آثار اورانیوم در سایتهای اعلامنشده ایران خواهد بود که قبلا شورای حکام در قطعنامههای خود صراحتا از جمهوری اسلامی خواسته بود که درباره آن شفافسازی کند. در پیشنویس قطعنامه سه کشور اروپایی آمده است: عدم همکاری کامل و بهموقع ایران از سال2019 تا کنون با آژانس در خصوص مواد و فعالیتهای هستهای اعلامنشده در چندین سایت مخفی در ایران، نشاندهنده نقض تعهدات پادمانی آن کشور است. این قطعنامه همچنین میگوید ناتوانی آژانس در اطمینان از صلحآمیز بودن برنامه هستهای ایران، سئوالاتی را ایجاد کرده که در صلاحیت شورای امنیت سازمان ملل است؛ سازمانی که مسئولیت حفظ صلح و امنیت بینالملل را برعهده دارد.
اظهار نظر (0)
تاکنون هیچ نظری داده نشده است.