مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه، 21 مه 2025، گفت: مقامات عراقی خواهان روابط نزدیکتر با ایالات متحده هستند. ما گفتهایم که آنها باید به ساختار اقلیم کردستان و شرکتهای آمریکایی احترام بگذارند. روبیو گفت: عراق باید به خودمختاری منطقه کردستان و شرکتهای آمریکایی فعال در آنجا احترام بگذارد. توافق ما با عراق، خودمختاری است که کردها در آن بخش از کشور دارند و این به آنها اجازه میدهد تا با بهبود اقتصادی، پیشرفت کنند. او گفت: نفوذ ایران در این کشور افزایش یافته است، که به بخش دولتی عراق نیز سرایت کرده است، که تهدیدی جدی برای ایالات متحده است. این امر در نگرش شبهنظامیان شیعه در عراق که در گذشته به منافع ایالات متحده حمله کردهاند و میخواهند آن را در آینده تکرار کنند، منعکس شده است. این اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در حالی مطرح میشود که وزارت نفت عراق نارضایتی خود را از قراردادهای جدید انرژی بین اقلیم کردستان و شرکتهای آمریکایی ابراز کرده است که به طور کلی در حوزه برق و انرژی، این قراردادها به نفع کل عراق است.
وزیر امور خارجه آمریکا: شرط دوستی ما با عراق، احترام به جایگاه اقلیم کردستان است
وزیر امور خارجه آمریکا: شرط دوستی ما با عراق، احترام به جایگاه اقلیم کردستان است
100%
اظهار نظر (0)
تاکنون هیچ نظری داده نشده است.