نماینده دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مذاکرات هستهای ایران میگوید که ایالات متحده حتی غنیسازی اورانیوم ۱٪ در ایران را نیز نمیپذیرد. چه با توافق و چه خارج از توافق، ما به غنیسازی اورانیوم ادامه خواهیم داد. روز دوشنبه، 19 مه 2025، استیو ویتکوف، رئیس هیئت مذاکرهکننده آمریکا در ایران، به ABC گفت. دونالد ترامپ تمام اقدامات لازم برای حل مسئله هستهای ایران را به تهران ابلاغ کرده است، اما از سوی دیگر، خطوط قرمز ما بسیار واضح است که غنیسازی اورانیوم است. ما حتی ۱٪ غنیسازی اورانیوم در ایران را نیز نمیپذیریم. رئیس هیئت مذاکرهکننده آمریکا گفت: ما به ایرانیها پیشنهادی دادهایم که به بخشی از آن موضوع میپردازد، فکر میکنم بخشی از آن موضوع را، بدون اینکه آنها را بیاعتبار کند. ویتکوف توضیح نداد که پیشنهاد آمریکا چیست، اما ترامپ پیش از این گفته بود که مفاد توافق هستهای را به صورت کتبی به تهران ابلاغ کرده است. عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه گفت که برنامه هستهای این کشور بسیار مهم است. اظهارات ویتکوف با محتوای مذاکرات فاصله زیادی دارد. ایران به غنیسازی اورانیوم ادامه خواهد داد. وزیر امور خارجه ایران گفت: اگر آنها میخواهند اعتمادسازی کنند تا سلاح هستهای تولید نشود، ما برای آن آمادهایم، اما اگر خواستههای غیرمنطقی داشته باشند، طبیعی است که خواستههای آنها اجرا نخواهد شد. اظهارات وزیر امور خارجه ایران در حالی مطرح میشود که رئیس هیئت مذاکرهکننده آمریکا گفت: غنیسازی اورانیوم برای تولید سلاح هستهای مفید است، بنابراین هرگونه توافقی بر اساس توقف غنیسازی اورانیوم خواهد بود. واشنگتن و تهران تاکنون چهار بار برای حل مسئله هستهای ایران، دو بار در رم و دو بار در مسقط، با یکدیگر دیدار کردهاند. رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته گفت که نامه رسمی در مورد این توافق به تهران ارسال کرده است و اگر به سرعت پاسخ ندهد، اتفاق بدی خواهد افتاد، اما ایران اعلام کرد که هیچ نامه رسمی دریافت نکرده است.
اظهار نظر (0)
تاکنون هیچ نظری داده نشده است.