روز شنبه، 26 آوریل 2025، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، از نتایج دور سوم مذاکرات هستهای بین ایران و آمریکا در عمان استقبال کرده است. عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، دور سوم مذاکرات ایران با ایالات متحده را جدیتر و عملیتر توصیف کرده است. عراقچی گفت: این دور از مذاکرات بسیار جدیتر از دو دور اول بود، فضا بسیار عملی و جدی بود. او گفت: هنوز اختلافات و درگیریها وجود دارد و ما در جلسه بعدی در مورد راههای کاهش آنها بحث خواهیم کرد. اما ما نسبت به تفاهم خوشبین هستیم، هرچند با احتیاط زیادی عمل میکنیم. در همین حال، یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد که ایالات متحده پایان دور سوم مذاکرات با ایران را «مثبت و سازنده» توصیف کرده است. این مقام آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفت: «هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، اما پیشرفتهای جدیدی در جهت دستیابی به توافق حاصل شده است. عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، و استیو ویتکاف، نماینده دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه، روز شنبه در تهران دیدار و گفتگو کردند. آنها حدود شش ساعت در مسقط از طریق میانجیگران عمانی گفتگو کردند، یک هفته پس از دور دوم مذاکرات در رم که هر دو طرف آن را سازنده توصیف کردند. بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان، گفت که مذاکرات هفته آینده ادامه خواهد یافت و قرار است نشست سطح بالای دیگری در ماه مه برگزار شود. مسئله اصلی مذاکرات این است که آمریکا خواهان توقف غنی سازی اورانیوم توسط ایران است و رسماً بار دیگر تأکید کرده است که ایران باید از توسعه بمب هسته ای دست بردارد. اما مقامات ارشد ایرانی میگویند این برنامه صلحآمیز است و فقط برای انرژی و اقتصاد کشور است. علاوه بر آمریکا، اسرائیل و کشورهای اروپایی نیز نسبت به توسعه برنامه هستهای ایران بسیار بدبین هستند و گمان میکنند که این برنامه با هدف کسب قدرت و هژمونی بیشتر در منطقه و جهان است. درهمین حال نتانیاهو گفت: حتی اگر آنها تنها باشند، مانع از دستیابی ایران به سلاح هستهای خواهند شد.
اظهار نظر (0)
تاکنون هیچ نظری داده نشده است.